Upplev Kinnekullebanan, charmiga Mariestad
och legendariska Marianne
Följ
med på en nostalgitripp onsdagen den 19 juli
det lilla passagerarfartyget Marianne.
Vi åker på Kinnekullebanan som härstammar från 1877 och vars framtid alltid
varit på tapeten.
0820
Kinnekulletåget avgår från Göteborg. Direkttåg till Mariestad med
ankomst 11.09.
Lunch
Njut av mat och dryck i Mariestads livliga gästhamn! Här sitter du
utomhus vid
vattnet i härlig hamnmiljö. På sommaren är hamnen en populär plats att
samlas på,
både för turister och Mariestadsbor. Här finns bodar där du kan köpa mat,
fika och glass och slå dig ner på den gemensamma uteserveringen vid kajkanten.
1330 Avgår
Marianne för en entimmes rundtur i Mariestads skärgård. Åter 1430.
1450 Avgår
buss till Skövde för byte till tåg. Åter i Göteborg 1727.
Priser:
Resa med Västtrafik
tur och retur Mariestad (betalas av den enskilde)
Rundresa med ms
Marianne
150 kr
Lunch på egen
hand
Välkommen. Anmäl Dig till Ragnar Magnander, mail resa@klubbmaritim.se
eller SMS: 073-6708223.
senast den 12 juli
OBS Vi kan inte
erbjuda billigare transport till Mariestad än vad Västtrafik gör.
Begränsat antal platser. Först till kvarn…
Om Marianne enligt rederiets hemsida:
M/s Marianne byggdes 1897 på Eriksbergs
Mekaniska Verkstad i Göteborg för kapten
Fredrik Pettersson vid Bohusläns Regemente. Hon byggdes som ånglustjakt och
fick namnet Bris.
Fredrik Petterson kunde nu komma betydligt snabbare fram till Kyrkesund,
där han hade sin fiskeindustri än via landvägen från Uddevalla.
Fredrik Pettersson blev 1906 utnämnd till landshövding i Jönköpings län och
han
sålde fartyget till bryggaren Melchior Lyckholm i Göteborg.
Han lät förlänga fartyget 6 meter och byggde den nuvarande däckssalongen i
teak.
Lyckholm hade henne kvar till 1916 då hon bytte ägare.
De nya ägarna blev Bröderna Edmans Skärgårdsrederi i Marstrand som bedrev
passagerartrafik i södra skärgården.
Ångmaskinen byttes ut mot en dieselmotor,
man kunde då spara en man och kaptenen skötte manövrarna direkt från
styrhytten.
Fartyget döptes om till Marianne efter en av redarnas döttrar
M/s Marianne
till Vänern
1946 inköpte Bofors semesterstiftelse Marianne för att ersätta den äldre båten
Ingrid.
Marianne blev nu ombyggd med fler sittplatser än tidigare för att passa
trafiken mellan
Otterbäcken och Storön i Vänern. Styrhytten höjdes också för att ge bättre
sikt.
Hon var kvar i drift när Storöstiftelsen sålde Storön till Gullspångs
kommun 1992,
m/s Marianne ingick då i köpet. Fartyget var i trafik under kortare perioder
under första halvan av 90-talet.
Den nuvarande ekonomiska föreningen
bildades och registrerades vid
Patent- och registreringsverket år 2003, efter att Gullspångs
kommun försökt att sälja henne utan framgång.
Detta resulterade i att äganderätten övergick till m/s
Marianne ekonomisk förening.
Föreningens syfte är att äga, upprusta och förvalta m/s Marianne
samt att driva fartyget för uthyrning,
charter och reguljära turer. Ambitionen är att återställa fartyget i så
ursprungligt skick
som möjligt enligt Transportstyrelsens krav. Fartyget är
K-märkt av statens Maritima museer.
Nya eldsjälar tog
över ansvaret i Mariestad
År 2010 bytte m/s
Marianne stationeringsort till Mariestad beroende på allt sämre ekonomi
för ekonomiska föreningen med säte i Otterbäcken.
2016 blev styrelsens säte i Mariestad, där hade arbetet påbörjats några år
tidigare för att komma ikapp
med det eftersatta underhållet av fartyget. Motorhaveriet på den 61 år gamla
utslitna motorn,
var nära bli spiken i kistan för m/s Marianne ekonomisk förening.
Operation “Rädda m/s Marianne” blev en arbetshypotes för den nya
styrelsen.
Operationen var en förutsättning för kunna fortsätta driften.
Nu gällde det att hitta pengar till att höja säkerheten, klara stora
renoveringar och inköp av en ny motor.
Detta lyckades med hjälp av sponsorer, Mariestads kommun, försäljning av
andelar,
duktiga yrkesmän och ett ökat antal passagerare. Det bedrevs ett gediget
detektivarbete
för att hitta en prisvärd motor och kompetenta medarbetare till upprustningen.
Styrelsen i m/s Marianne ekonomisk förening, Mariestad löste detta med hjälp
av sponsorer, stiftelser och ökat antal turer.
Marianne har under tiden fått utökat fartområde från E till
D-område,
vilket innebär att vi kan trafikera hela Vänern. Hon har även blivit
traditionsfartygsklassad av Sjöhistoriska Museet.
M/s Marianne
seglar nu som ett av Vänerns äldsta passagerarfartyg,
till glädje för alla invånare runt sjön och för besökande turister!