Frans Lundquist, sekreterare i klubben.

 

Jag halkade verkligen in i shippingbranschen bananskalsvägen genom en
annons i GP där en fartygsklarerare söktes. Jag visste inte alls vad en
sådan gjorde, men tyckte det lät intressant och skickade in en ansökan.

Efter ett par år på ett av stans anrika skeppsmäklerier på nedgång
drabbades Sverige av ekonomisk kris och det blev en liten annan
inriktning. Efter ytterligare några år kom jag tillbaka i branschen.

Jag hade ännu inte riktigt förstått att jag borde dokumentera allt jag
såg. Det passerade många roliga coasters, kryssningsbåtar och en och
annan reparent, som jag borde fotograferat, dokumenterat och kommit ihåg.

Det var inte förrän en av skepparna på Eimskips båtar berättade att han
hade läst den amerikanska tidningen Steamboat Bill, då de hade gjort en
komplett genomgång av Eimskips historia som jag började intressera mig.

Det var innan Internet var allmängods och Steamboat Bill hade inga
uppgifter om hur man skulle kontakta dem annat än per post. Jag skrev
ett brev och fick ett eget ex av tidningen. Samtidigt började jag prata
med kollegor på Island om historik osv. Jag köpte en digitalkamera och
började dokumentera min omvärld lite bättre.

Mitt intresse har sedan dess mest fokuserat aktuell sjöfart. Det som
finns här och nu; det jag kan se och fotografera idag, snarare än det
som har varit. Det vi dokumenterar idag kommer ändå förr eller senare
att ha ett historiskt intresse.

Bifogar bilder: Lotsbåt i holländska Vlissingen, 2007 samt Full City,
ankommande Cityvarvet 090915.